გაკვეთილის გეგმები


                                      

მასწავლებელი :ნინო კოღუაშვილი

საგანი: ქართული ენა და ლიტერატურა

კლასი: XI

თემა:„ანტიდაბადება ანუ არსებობის მარადისობის დარღვევა“
 

დრო:   45 წუთი

მოსწავლეთა პროფილი: მოსწავლეთა რაოდენობა კლასში:12. სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მოსწავლე კლასში არ არის.

გაკვეთილის მიზანი:მოსწავლეები ამოიცნობენ პერსონაჟის დადებით და უარყოფით მახასიათებლებს ,პარალელს გაავლებენ შესწავლილ ლიტერატურულ ნაწარმოებებთან,აგრეთვე მსგავსი ტიპის  ბიბლიურ, მითოლოგიურ ამბებთან.გაუღვივდებათ ზნეობრივი პასუხისმგებლობის გრძნობა. ისწავლიან კანონის პატივისცემას, გაერკვევიან პერსონაჟების  ფსიქოლოგიაში.

ეროვნული სასწავლო გეგმის სტანდარტი:·         

ქარ. XI . 1. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო მოხსენების წარმოდგენა (ზეპირი გამოსვლა)კონკრეტული აუდიტორიის წინაშე კონკრეტული მიზნით.         

ქართ. XI. 5.მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხავა ეპოქის ტექსტების  გაანალიზება მასში ასახული ინფორმაციის,თემების იდეებისა და პრობლემატიკის თვალსაზრისით.        

ქართ. XI. 9. მოსწავლეს შეუძლია მხატვრული ნაწარმოების წერილობითი გაანალიზება;        

ქართ. XI.10. .მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხავა სახის ესეს დაწერა. 

საჭირო წინარე ცოდნა და უნარ- ჩვევები: მოსწავლეებმა უნდა იცოდნენ ალექსანდრე ყაზბეგის „ხევისბერი გოჩა“,პროსმერ მერიმეს „მატეო ფალკონე“,ნიკოლოზ გოგოლის „ტარას ბულბა“,დანიელ ჭონქაძის „ სურამის ციხე“, ვაჟა–ფშაველას „ბაკური“, ბასილ მელიქიშვილის „ თურმანი“,ბალზაკის „ელვერდუგო“.აგრეთვე უნდა იცნობდნენ ბეძნული მითოლოგიის, ბიბლიის,ხელოვნების ნიმუშებს აღნიშნულ თემაზე.
 

შეფასება  და თვითშეფასება:  განმავითარებელი შეფასება:სიტყვიერი კომენტარი.
                                                   განმსაზღვრელი შეფასება:პრეზენტაციისა და ჯგუფური მუშაობის                                                                                                                                                                                                                                        
                                                    უნარი, ტექსტების ცოდნის უნარი,საგაკვეთილო პროცესში ჩართუ              
                                                    ლობა, ინფორმაციის მოძიების                                          უნარი.უკუკავშირი.                                                                                                                         

სასწავლო მასალა და რესურსები:სახელმძღვანელო,   ლეპტოპი,მეხსიერების ბარათი,პროექტორი, ფოტო მასალა,მოდელირებული ტექსტები, მითითებული ნაწარმოებები,  აკაკი ბაქრაძე“ილია და აკაკი“, მასალები ვიკიპედიიდან,ინტერნეტით მოძიებული მასალა,ქართული ფილმი“ხევისბერი გოჩა“,სქემები.

·          აქტივობა N1.  ლასის  ორგანიზება . დრო1წთ./მთელ კლასთან ერთად/
აქტივობის მიზანი:მოსწავლეების  განწყობა სასწავლო პროცესისადმი.

აქტივობის აღწერა: გაკვეთილს ვიწყებ კლასის მისალმებითდა მოსწავლეთა განწყობის   შექმნით.იუბილარ რუსუდან ხომერიკს ვულოცავ დაბადების დღეს
 ·          აქტივობა N2. მასწავლებლის შესავალი სიტყვა. დრო 2 წთ./მთელ კლასთან ერთად/ 

 აქტივობის მიზანი:გაკვეთილის თემისა და მიზნის გაცნობა. აქტივობის აღწერა:მოკლედ მიმოვიხილავ კვლევის შედეგებსა და გაკვეთილის მიზანს.„მამები და შვილები“–თემა,რომელიც ბიბლიური და მითოლოგიური ტექსტებიდან მოყოლებული, მხატვრული ლიტერატურით დამთავრებული,კაცობრიობის მარადიულ საფიქრლად იქცა.ჩვენთვის კი ალექსანდრე ყაზბეგის “ხევისბერი გოჩას“ შესწავლა გახდა შემეცნების წყარო.ჩვენ ჩავატარეთ ინტერტექსტუალური კვლევა ბიბლიური ,მითო ლოგიური,ისტორიული და ლიტერატურული მიმართულებებით, ინტეგრირება მოვახდინეთ ისტორიასთან, სამართალთან,  კინოხელოვნებასთან,მხატვრობასთან.დღეს კი გვსურს წარმოგიდგინოთ ჩვენს მიერ ჩატარებული კვლევის შედეგები და გავარკვიოთ არიან თუ არა მამები წარსულის სახელით მომავლის  მკვლელები.·         

აქტივობა N3კვლევის შედეგების პრეზენტაცია და სქემის წარმოდგენა.დრო 10 წთ. / ჯგუფებში

/აქტივობის მიზანი:მოსწავლეს შეუძლია ინტერნეტში ამოკითხული ინფორმაციის წარმოდგენა სქემის მიხედვით და პრეზენტაცია.

აქტივობის აღწერა:მოსწავლეები ინტერესის მიხედვით გაერთიანდნენ ჯგუფებში:1.ბიბლიის;2.მითოლოგიის;3.ხელოვანმცოდნეების.მათ უნდა წარმოადგინონ ინტერტექსტუალური კვლევის შედეგები და პირველმა და მეორე ჯგუფმა სქემები,მესამე ჯგუფმა ფოტო და ვიდეო მასალა.
·          აქტივობა N4  გონებრივი იერიში.დრო 15 წუთი/ მთელ კლასთან ერთად/
აქტივობის მიზანი:მოსწავლეებში წინარე ცოდნის აქტივიზირება.           

 აქტივობის აღწერა:მოსწავლეებში წინარე ცოდნის აქტივიზირების მიზნით ვსვამ  ფრონტალ
             ალურ  კითხვებს , რომლებსაც მოსწავლეები პასუხობენ ინდივიდუალურად.                                                                                                                                                                                                                                                                                         1.რატომ 1.რატომ მივიდნენ შვილების მკვლელობამდე მშობლები?რა იყო ამის მიზეზი? 

2.გაცნობიერებული ჰქონდათ თუ არა შვილებს (ონისე,ანდრი, პორტუნადოს) დანაშაული?როგორია თქვენი დამოკიდებულება  მათ მიმართ?3.განიცდიდა თუ არა სინდისის ქეჯნას ონისე?

4.განსხვავდება თუ არა ანდრი ბულბას საქციელი ონისეს ქმედებისაგან?

5.რატომ დაიმსახურა ფორტუნადომ მამის რისხვა?

6.იყო თუ არა სასჯელი ზნეობრივი აქტი ნაწარმოებების მიხედვით?

7.მართლები არიან თუ არა მამები შვილების წინაშე?

8.არის თუ არა გოჩა წარსულის სახელით მომავლის მკვლელი

9.გსურდათ თუ არა შვილებს მომავალი გაეგრძელებინათ?

10.როცა საფარის დანაშაული გაიგო, როგორ მოიქცა საფარ–ბეგი?·          

აქტივობა N5 რეიტინგი. დრო–3წთ. /ჯგუფებში/
აქტივობის მიზანი:მოსწავლეები შეძლებენ  დაადგინონ რეიტინგი.

აქტივობის აღწერა:გაკვეთილზე გამოთქმული მოსაზრებების მიხედვით მოსწავლეები   ადგენენ რეიტინგს

Iჯგუფი–ყველაზე ტრაგიკული მამა;
IIჯგუფი–ყველაზე უდანაშაულო მკვლელი;
IIIჯგუფი–ყველაზე ღირსეული შვილი.

აქტივობის მიზანი:მოსწავლეთა დამოუკიდებელი აზროვნებისა და წერი კულტურის  განვითარება აქტივობის აღწერა:მოსწავლეები ჯგუფებში ქმნიან მოდელირებულ ტექსტებს და  ჯგუფის პრეზენტატორი წარადგენს კლასის წინაშე

Iჯგუფი–ჰაჯი უსუბის წერილი გოჩას;
IIჯგუფი–პროსმერ მერიმეს წერილი ალექსანდრე ყაზბეგს;
IIIჯგუფი–ონისეს წერილი ხევისბერ გოჩას.
 აქტივობა N7 გაკვეთილის შეჯამება. დრო 1 წთ./მთელ კლასთან ერთად/

აქტივობის მიზანი:მასწავლებლის საბოლოო პოზიციის გამოკვეთა.           

 აქტივობის აღწერა:თაობა მიდის,თაობა მოდის,იცვლება დრო,იცვლებიან ადამიანები, მაგრამ     არსებობს რაღაც მუდმივი ფასეულობა,რაც ყველა ქვეყნის, დროსა და სივრცისათვის მარადიულია: ადამიანი,მისი ბედი,მისი თავისუფალი ნება და ღვთაებრივი სამართალი, რომლის წინაშე ხანდახან სამწუხაროდ,წინააღმდეგობაში მოდის ადამიანის მოქმედება,მისი ნაბიჯები, განსაკუთრებით ექსტრემალურ ,დაძაბულ სი ტუაციაში. ამ წინააღმდეგობასკი,ძალიან ხშირად,შედეგიც ანტიბუნებრივი, უჩვეულოდ დრამატული აქვს.აი,სწორედ ესაა ის საერთო რომელიც,ჩემი აზრით, მატეო ფალკონეს, ტარას ბულბას და ხევისბერ გოჩას აერთიანებს. თითქოს შორეული ანალოგიაა, თითქოს - ახლობელი. ნუ გაგიკვირდებათ: თვით ადამიანი ხომ ასე შორეული, გამოუცნობი და ასე ახლობელია იმის მიუხედავად, კორსიკის მოქალაქე იქნება ის, თუ საქართველოს ყველაზე მიუვალი კუთხის წარმომადგენელი.ქრისტეს ათ მცნებაში წერია“ არ კაც კლა“ და მით უმეტეს, ადამიანო შვილი?! ზემოთ მოყვანილ მაგალითებში შიშის ზარივით გაისმის ანტიდაბადება ანუ არსებობის მარადისობის დარღვევა:ადამიანო,ეს ხომ შენი გენის შენივე ხელით გადაშენებაა... საზოგადოება და ინდივიდი, ხომ სხვათა შეცდომებზე ვსწავლობთ, გვიყვარდეს ერთმანეთი,მიუტევოთ და მიგვეტევება. ·         

აქტივობა N8 საშინაო დავალება.დრო 1 წთ. /მთელ კლასთან ერთად/
აქტივობის მიზანი:გაკვეთილის შემდგომი შესასრულებელი დავალებების გაცნობა და დამაზუსტებელი ინფორმაციის მიცემა            

 აქტივობის აღწერა:დაწერეთ ესე“მამების ტრაგედია“    ·         

აქტივობა N9  მოსწავლეთა ეფასება. დრო 2  წთ.  / მთელი   კლასი/
აქტივობის მიზანი:მოსწავლეთა აქტივობის შეფასება,უკუკავშირი.            

 აქტივობის აღწერა:მადლობას  ვუხდი კლასს თანამშრომლობისათვის და ვთხოვ შეაფასონ    საკუთარი   თავი,როგორ  იმუშავეს   ჯგუფებში. მოსწავლეებს ვაფასებ  განმსაზღვრელი შეფასების რუბრიკებით,რომელიც თან ერთვის გაკვეთილის გეგმას (პრეზენტაციისა და ჯგუფური მუშაობის უნარი, ტექსტების ცოდნის უნარი,საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობა, ინფორმაციის მოძიების უნარი)
     

 

                  


მასწავლებელი
ნინო კოღუაშვილი
გაკვეთილის თემა

ნიკო ლორთქიფანიძის „გული“,"საშობაო მინიატურები"
სწავლების საფეხური და კლასი
საბაზო საფეხური.მე-9 კლასი
მოსწავლეთა რაოდენობა
7 მოსწავლე
სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მოსწავლე
კლასში სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროებების მქონე  მოსწავლე არ არის
წინარე ცოდნა
მოსწავლეებმა იციან ნიკო ლორთქიფანიძის ბიოგრაფია და  ლიტერატურული მიმდინარეობის იპრესიონიზმის წარმოშო ბის ისტორია,იცნობენ ამ მიმდინარეობის წარმომადგენლებს  მხატვრობაში(კლოდ მონე),მუსიკაში(კლოდ დებიუსი), მათი შემოქმედების ნიმუშებს;შესწავლილი აქვთ ნიკო ლორთქიფა ნიძის "დადიანის ასული და მათხოვარი";ფლობენ ინფორმაც იას შობის რელიგიური დღესასწაულის შესახებ,თუ რისთვის  მოევლინა მაცხოვარი კაცობრიობას;იციან როგორ იმუშაონ წყვილებში.



გაკვეთილის სასწავლო მიზნები
·        მოსწავლეები გაიაქტიურებენ წინარე ცოდნას იმპრესიონისტული მიმდინარეობის  შესახებ მწერლობაში. წაიკითხავენ ქორალური კითხვით ტექსტს და გაანალიზებენ ნიკო ლორთქიფანიძის მინიატურას „გული“,"საშობაო მინიატურები". დააკვირდებიან დეტალებს, გამოიტანენ დასკვნებს, შეავსებენ სქემას, ამოიცნობენ იმპრესიონისტთა გამომსახველობით ხერხებს....
·         მოსწავლეებს განუვითარდებათ მხატვრული ტექსტის დამუშავებისა და ანალიზის უნარი, ჩამოუყალიბდე ბათ  მსჯელობის,ანალიტიკური აზროვნების უნარები.
                


ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მისაღწევი
შედეგები
ქართ.9.6. მოსწავლეს შეუძლია პრობლემურ ან სადავო საკითხებზე სხვადასხვა თვალსაზრისის შემცველი მხატვრული და არამხატვვრული ტექსტების გააზრება-გაანალიზება და მათ მიმართ საკუთარი დამოკიდებულების გამოხატვა.
ქართ.9.7. მოსწავლეს შეუძლია ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების ცოდნის გამოყენება სხვადასხვა სახის ტექსტების ანალიზისას.
ქართ.9.8 მოსწავლეს შეუძლია კითხვის მიზნის შესაბამისი სტრატეგიების გამოყენება.
ქართ.9.11.მოსწავლეს შეუძლია წერილობითი ტექსტის ფორმისა და სტილის  შერჩევა მიზნისა და აუდიტორიის გათვალისწინებით.















გაკვეთილის თანმიმდევრობა (აქტივობა და დრო)
 გაკვეთილი დაიწყება მუსიკის ფონით(დებიუსის პრელუდია "მთვარის შუქი"),მუსიკის ფონზე ვესალმები მოსწავლეებს და ვაცნობ გაკვეთილის მიზანს: დღეს ჩვენ ვისაუბრებთ იპრესიო ნისტულ მიმდინარეობაზე მწერლობაში,წავიკითხავთ ქორა ლური კითხვით ტექსტებს და გავაანალიზებთ"გულსა და "სა შობაო მინიატურებს",დავაკვირდებით დეტალებს,გამოვიტანთ დასკვნებს,შევავსებთ სქემას,ამოვიცნობთ იპრესიონისტთა გამომსახველობით ხერხებს; მოგვიწევს წყვილებში მუშაობა, ერთმანეთთან ურთიერთთანამშრომლობა,ამისათვის დაგვჭირდება ქცევის წესების დაცვა.
   თქვენი პასუხები შეფასდება იმის მიხედვით,თუ რამდენად კარგად იცით და გააზრებული გაქვთ ტექსტები,რამდენად დამაჯერებელი იქნება თქვენი არგუმენტები მსჯელობისას.
იქვე მიუთითებ მოსწავლეებს შეფასების კრიტერიუმებზე, რომელსაც იცნობენ მოსწავლეები./დრო 2 წთ./კლასის ორგანიზების ფორმა:მთელი კლასი

აქტივობა:1.გონებრივი იერიში (დრო 7წთ) კლასის ორგანიზების ფორმა :მთელი კლასი
1.გავიხსენოთ იმპრესიონიზმის წარმოშობის ისტორია
2.უმთავრესი არის თუ არა იმპრესიონისტი შემოქმედისათვის ინფორმაციის, ამბის გადმოცემა?
3.იმპრესიონიზმმა რომელი ჟანრები განავითარა ლიტერა ტურაში?
4.რა ვიცით იმპრესიონისტთა გამომსახველობით ხერხებზე მწერლობაში?
5.როგორ აფასებდა ნიკო ლორთქიფანიძე იმპრესიონიზმს და მის უპირატესობას, რას წერდა იგი?
6.რა არის მინიატურა?
7.რომელი კითხვის სტრატეგიას ვიყენებთ მინიატურის კითხვის დროს?
8.რა დევს და  კიდევ რა უნდა  იდოს ჩვენს გულებში?(სქემის შევსება).
აქტივობა:2 ქორალური ანუ გუნდური კითხვა /დრო 3წთ.კლასის ორგანიზების ფორმა:მთელი კლასი./
მინიატურა„გული“ განაწილებული სცენარის მიხედვით ტექსტს კითხულობს მთელი კლასი.
აქტივობა: 3 კითხვა-პასუხი./დრო 7წუთი/კლასის ორგანიზების ფორმა: მთელი კლასი
1.რა არის აღწერილი ნიკო ლორთქიფანიძის მინიატურაში?
2.ვინ არის ნაწარმოების მთავარი პერსონაჟი, რა ვიცით და არ ვიცით მის შესახებ?
3.სიკვდილი ტრაგედიაა.რა ამძაფრებს ისედაც ტრაგიკულ განცდას?
4.რას განასახიერებენ რუკა და სურათი მაგიდაზე?რა იყო გარდაცვალების ფარული მიზეზი?
5.რა არის მინიატურის მთავარი სათქმელი?
6.დავასაბუთოთ, რომ ნიკო ლორთქიფანიძის „გული“ იმპრე სიონისტული მანერით შექმნილი მინიატურა.
აქტივობა 4: მოტივაცია(დრო 2 წთ).მთელი კლასი
"საშობაო მინიატურები"გამოქვეყნდა1910 წელს.სერგო კლდიაშ ვილი იგონებს:კარგად მახსოვს 1910 წელს ქუთაისის თეატრ ში გამართული ლიტერატურული საღამო. დარბაზი გადაჭე ლი იყო. მე და ტიციანმა ბილეთები ვერ ვიშოვეთ, მაგრამ ასეთ საღამოს აბა, როგორ დავაკლდებოდი? საღამოში მონაწი ლეობდნენ აკაკი წერეთელი, დავით მესხი, დავით კლდიაშვი ლი,  პარმენ ცახელი. აკაკიმ წაიკითხა თავისი ლექსი ,,მთაწმი ნდა ჩაფიქრებულა“. თითქოს ღმერთი, ისე გამოგვეცხადა სცენაზე. კითხულობდა ჩუმი საოცრად ლოდიური ხმით. დავით კლდიაშვილმა წაიკითხა ნაწყვეტი ,, როსტომ მანველა ძეან“, ცახელმა- პოემა. ცახელის შემდეგ  ნიკო ლორთქიფა ნიძე გამოვიდა. ,, საქართველო იყიდება“,- თქვა მან და დარბაზი გაინაბა.ეს იყო მეტად გაბედული , დამაჯერებელი, შთამაგონებელი სიტყვები.თანაც ისეთ რიტმში დაწერილი, რომ თითქოს ზარის რეკვა გვესმოდა, ახალი ზარის რეკვა.სწორედ საშობაო მინიატურებია ჩვენი ახალი გაკვეთილის თემა.
 აქტივობა:5  ძიებითი კითხვის სტრატეგია /წყვილებში მუშაობა/დრო–10წთ.
კლასი დაყოფილია სამ წყვილდად.თითოეული წყვილი აანა ლიზებს თითო მინიატურას.
პირველი წყვილი-"სარეცელზე“;
მეორე წყვილი-"საქართველო იყიდება";
მესამე წყვილი-"ბრმა თერძი".
ვაძლევ მოსწავლეებს ინსტრუქციას და ვურუგებ ბარათებს, რომელზედაც წერია თუ რა დავალება უნდა შეასრულოს თითო წყვილმა.
                  პირველი წყვილის ბარათი
1.როგორ ახსნით საშობაო მინიატურების ეპიგრაფს?
2.რა მიმართებაშია ეპიგრაფი მინიატურასთან "სარეცელზე“.
3.შეარჩიეთ მინიატურიდან ფრაზა, რომელმაც თქვენზე განსაკუთრებული შთაბეჭდილება მოახდინა. შეეცადეთ ახსნათ,რამ განაპირობა მათდამი თქვენი ყურადღება.
                     მეორე წყვილის ბარათი
1. .რა მიმართებაშია ეპიგრაფი მინიატურასთან "საქართველო იყიდება".
2.რით განსხვავდება "საქართველო იყიდება" სხვა მინიატურე ბისგან?რა საფიქრალი უნდა აღუძრას მან სამშობლოს ბედზე დაფიქრებულ ყოველ ქართველს?
3.შეაარჩიეთ მინიატურიდან ფრაზა, რომელმაც თქვენ ზე  განსაკუთრებული შთაბეჭდილება მოახდინა. შეეცადეთ ახსნათ,რამ განაპირობა მათდამი თქვენი ყურადღება.
                მესამე წყვილის ბარათი
1.რა მიმართებაშია ეპიგრაფი მინიატურასთან "ბრმა თერძი".
2.შეარჩიეთ მინიატურიდან ფრაზა, რომელმაც თქვე ნზე  განსაკუთრებული შთაბეჭდილება მოახდინა. შეეცადეთ ახსნათ,რამ განაპირობა მათდამი თქვენი ყურადღება.
3. .საბოლოოდ შეიცვალა თუ არა რაიმე,ნიკო ლორთქიფანიძის აზრით, 19 საუკუნის შემდეგ?
აქტივობა:6 პრეზენტაცია.წყვილები.კლასის ორგანიზების ფორმა:მთელი კლასი.დრო 4წთ.
წყვილები დავალების შესრულების  შემდეგ  პრეზენტაციით წარდგებიან კლასის წინაშე.

აქტივობა:7. შეკითხვა მოწინააღმდეგე წყვილს. წყვილებში მუშაობა.დრო 4 წთ.
წყვილებიდან წამოსული მოსაზრებების მოსმენის შემდეგ მოსწავლეებს ვავალებ, მოიფიქრონ თითო კითხვა წყვილებმა ერთმანეთის დასასმელად გაკვეთილის თემიდან გამომდინარე.
ინსტრუქცია.პირველი წყვილი-მესამე წყვილს დაუსვამს შეკითხვას;
მეორე წყვილი -პირველ წყვილს დაუსვამს შეკითხვას;
მესამე წყვილი-მეორე წყვილს დაუსვამს შეკითხვას.

წყვილები პასუხობენ ერთმანეთის შეკითხვებს

აქტივობა:8 კითხვა–პასუხი.კლასის ორგანიზების ფორმა:მთელიკლასი.დრო 2 წთ.
გაკვეთილის გრძელვადიანი მიზნის მისაღწევად ვსვამ შეკითხვას

როგორია დღეს საქართველოს მდგომარეობა.იყიდება სიტყვა ,რომელიც მწერალმა გამოიყენა იყო თუ არა განგაში,მოუარეთ ვედრება?

აქტივობა9.საშინაო დავალება დრო 2 წთ./მთელი  კლასი/
ნიკო ლორთქიფანიძის“საშობაო მინიატურები“. მოვემზადოთ ქორალური კითხვისათვის.
ვაძლევ ინსტრუქციას შეთავაზებული დავალებებიდან ამოირჩიონ ერთ-ერთი თემა დასაწერად.
1."ხვედრი უძლური ჭირისუფალისა"
2."ოცდახუთსა დეკემბერსა"
3."შენს მეოხებას ნუ მოაკლებ ამ ტანჯულ ხალხსა
                  

                     შეფასება
განმავითარებელი შეფასება(სიტყვიერი უკუკავშირი);
განმსაზღვრელი შეფასება: (საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობა, მსჯელობაში მონაწილეობა,წყვილები მუშაობა)
თვითშეფასება(მასწავლებლისა დ მოსწავლის თვითშეფასების სქემები) დრო2წთ.





        საგანმანათლებლო რესურსები
  
1.კომპიუტერი, მეხსიერების ბარათი,დებიუსის პრელუდია “მთვარის შუქი“,ბარათები,  დაფა, ცარცი, სქემა, სასკოლო სახელმძღვანელოები: ვ. როდონაია „ქართული ენა და ლიტერატურა“,  „სწავლება და  შეფასება“-მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრი,2008 გამომცემლობა „საქართველოს მაცნე“, „ლიტერატურის თეორია სკოლაში“-დამხმარე სასწავლო მასალა,2007 წ.
ინფორმაციის წყარო:
               


გაკვეთილის თემა
ვაჟა-ფშაველა ,,სტუმარ–მასპინძელი’’ შემაჯამებელი გაკვეთილი
 სწავლების საფეხური
Xl კლასი /საშუალო/
  მოსწავლეთა                  რაოდენობა
11 მოსწავლე;
 მასწავლებელ
ნინო კოღუაშვილი
განსაკუთრებული
 მიდგომების,საჭი
როების მქონე მოს
წავლეთა რაოდენობა  

ასეთი მოსწავლე კლასში არ არის



  გაკვეთილის
  სასწავლო
  მიზნები
·         მოსწავლეებმა შეძლონ შესწავლილი მასალის რეალიზება,არმოაჩინონ ტრაგიკულ დაპირისპირების არსი,  განავითა რონ   ჯგუფური მუშაობის, მსჯელოში მონაწილეობის, გამარ თული მეტყველების, პრეზენტაციის, კრიტიკული აზროვ ნების, თანამშრომლობის, ანალიზის, წერის უნარები;
·         ჩამოაყალიბონ საკუთარი  დამოკიდებულება  შესწავლილი  ნაწარმოების მიმართ. გაავლონ პარალელი სხვა ნაწარმო ებ თან, ამოიცნონ მწერლის სათქმელი.
   



ეროვნული სასწავლო 
გეგმითგანსაზღრული
მისაღწევი შედეგი
/ინდიკატორები:
ქართ. XI. 1. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო მოხსენების წარმოდგენა (ზეპირი გა
მოსვლა)  კონკრეტული  აუდიტორიის წინაშე, კონკრეტული     მიზნით .   
XI. 2. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო გამოსვლების მოსმენა და კრიტი
კულად შეფასება.
XI.5. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა ეპოქის ტექსტების გაანალიზ
ბა მათში ასახული ინფორმაციის,თემების, იდეებისა და პრობლემა
ტიკის თვალსაზრისით.
XI. 10. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის ესეს დაწერა.







 თანმიმდევრობა (აქტივობა და  დრო)







                         
 კლასის ორგანიზება _ 1 წთ.
გაკვეთილს იწყებ კლასთან მისალმებით და მოსწავლეთა განწყობის 
შექმნით. 
   
                              აქტივობა  № 1
მოტივაცია. ვიდეო მასალის ჩვენება -5 წთ./მთელ კლასთან ერთად/
                              აქტივობა  №2
 კითხვა-პასუხი/მონაწილეობს მთელი კლასი/ დრო–7წთ.
1.რაზე მიგვანიშნებს პოემის სათაური „სტუმარ–მასპინძელი“?
2.ქისტურ თემში ხევსური სტუმრის მოყვანა ითვლებოდა თუ არა სწორ საქციელად?მაშინ რატომ მოიქცა ჯოყოლა ასე?
3.სად ჩანს ჯოყოლას ადამიანური ბუნების სირთულე?
4.პოემაში ყველაზე დიდი ზნეობრივი განსაცდელის პირისპირ რომე ლი პერსონაჟი აღმოჩნდა და გაუძლო თუ არა ამ განსაცდელს?
5.რომელ ლიტერატურულ პერსონაჟთანაა ახლოს თავისი სულიერი სიღრმითა და სიფაქიზით, ისევე როგორც პიროვნული ავტონომიით და საკუთარი პრინციპებისათვის თავის გაწირვის უნარით ჯოყოლა?
6.რა შემთხვევაში უპირისპირდება პიროვნება საზოგადოებას?

                                 აქტივობა  №3
ჯგუფური მუშაობა და ნააზრევის პრეზენტაცია–15 წუთი
კლას თავისი სურვილის მიხედვით ვყოფ ორ ჯგუფად ,ირჩევენ სახელწოდებებს და აკეთებენ პრეზენტაციას,ამის შემდგ ვაძლევ დავალებებს:
I ჯგუფი მუშაობს იმაზე, თუ რა ტრადიციები და ადათები არსებობდა“სტუმარ– მასპინძლის“მიხედვით.
2.როგორ გესმით პოემის ფინალი?
II ჯგუფი მუშაობს:1.საზოგადოება“სტუმარ– მასპინძელში“.
 2. ორი სიმართლე“სტუმარ– მასპინძელში“.
 ჯგუფები წარმოადგენენ საკუთარ მოსაზრებებს .
 მასწავლებლის შემაჯამებელი კითხვა ჯგუფებს
      ჰქონდა თუ არა საზოგადოებას საკუთარი სიმართლე ჯოყოლას თან,  ჯოყოლამ თემს უღალატა თუ დაიცვა უფრო ჰუმანური ადათი სტუმარ– მასპინძლობა?
                                           
                                 აქტივობა  № 4
    როლური თამაში,სიმულაცია “ადამიანში აღორძინებული პატიოსნების ტრაგედია’  – 4 წუთი /მუშაობა მთელ კლასთან/
      
 ჟურნალისტებს  მასწავლებელი აძლევს  დავალებებს: მოახდინონ
 პოემის მიხედვით მომხდარი დანაშაულის და პერსონაჟთა  ქმედებების ჟურნალისტური შეფასება.
 აიღებენ ინტერვიუს როლურ თამაშში მონაწილე პერსონაჟებისგან
 (მათ თვითონვე ირჩევენ)
I. კითხვა აღაზასთან:  თქვენ მოსისხლე მტერი ზვიადაური დაიტირეთ მსხვერპლად შეწირვის შემდეგ, მისი სახე თვალიდან არ გშორდებათ და მუდამჟამს ცრემლებს აფრქვევთ მისთვის, რატომ?
II. კითხვა ჯოყოლას:  რატომ  ვერ გაიმეტეთ ძმადნაფიცი სასიკვდი
ლოდ ?

                                 აქტივობა  № 5
     ლიტერატურული ლოტო–დრო9 წთ./ჯგუფებში მუშაობა/
ლიტერატურულ ლოტოში ციფრების ნაცვლად, აღებულია ვაჟა–ფშაველას“ სტუმარ– მასპინძლის“აფორიზმები, გამონათქვამები. შედგება ერთი დაფისა და 100 ოთხკუთხედისაგან.
   თამაშის წესი ასეთია:ჯგუფებს ვურიგებ დაფებს .ერთი იღებს და კითხულობს ადგილის პირველ ნახევარს,დანარჩენები კი ეძებენ მეორე ნახევარს  დაჭრილ ლოტოზე და თავიანთ დაფაზე ავსებენ ოთხკუთხედს .გამარჯვებულია ის, ვინც პირველი შეავსებს დაფას. განმარტებითი ბარათით ვსარგებლობ იმ შემთხვევაში, როდესაც ვერც ერთი მონაწილე ვერ გამოიცნობს აფორიზმის,გამონათქვამის მეორე ნახევარს.

                                 აქტივობა  № 6
                შეჯამება–1წთ./მთელ კლასთან ერთად/
თქვენ როგორ მოიქცეოდით ჯოყოლას ადგილას,ხედავთ თუ არა მის მოქმედებაში რაიმე შეცდომას?

                              აქტივობა 7
            საშინაო დავალება–1წთ./მთელ კლასთან ერთად/
მოიძიონ „გველისმჭამელი“ და წაიკითხონ პოემის დასაწყისი ,შეადარონ“ალუდა ქეთელაურისა“ და“ სტუმარ– მასპინძლის“ დასაწყისს და გამოთქვან ვარაუდი რა განსხვავებაა ამ სამი პოემის შესავლებს შორის. 

                                 აქტივობა 8
                        შეფასება--2 წთ /მთელ კლასთან ერთად/
  მადლობას ვუხდი მოსწავლეებს თანამშრომლობისათვის და ვთხოვ მათ შეაფასონ საკუთარი თავი,როგორ იმუშავეს ჯგუფებში.შემდეგ ვაჯამებ გაკვეთილს და ვაფასებ მოსწავლეებს.   
                                 

  საგანმანათლებლო     
      რესურსი

სახელმძღვანელო, კომპიუტერი, მეხსიერების ბარათი, ლიტერატუ რული  ლოტო, ფურცლები,ბარათები,დაფა,ცარცი,პროექტორი.

         შეფასებ
განმავითარებელი/სიტყვიერი კომენტარი/
განმსაზღვრელი/ ტექსტის ცოდნის და გამოყენების  უნარი, აქტივო ბებში ჩართულობის ხარისხი, მსჯელობის დამოუკიდებლობა  და სიზუსტე,ჯგუფურ მუშაობაში   ჩართულობის ხარისხი,  პრეზენ ტაციის  უნარი .
          







                                                    
                                         




გაკვეთილის გეგმები

მასწავლებელი
ნინო კოღუაშვილი
გაკვეთილის თემა

ნიკო ლორთქიფანიძე“შელოცვა რადიოთი“
სწავლების საფეხური და კლასი
საშუალო საფეხური.მე-12 კლასი
მოსწავლეთა რაოდენობა
12 მოსწავლე.კლასში სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროებების მქონე  მოსწავლე არ არის
წინარე ცოდნა
მოსწავლეებმა იციან ნიკო ლორთქიფანიძიბიორაფია, ფლობენ ინფორმაციას ლიტერატურული მიმდინარეობის იპრესიონიზმის შესახებ,შეუძლიათ ეპოქის კულტურული,ისტორიული და სოციალური ფასეულობების შეფასება.შეუძლია საკუთარი არგუმენტაციის გამოხატვა და მისი დაცვა.
გაკვეთილის სასწავლო მიზნები
მოსწავლეები შეძლებენ მხატვრული ტექსტის ინტერპრეტა ციას და მის დაკავშირებას XIX-XXსაუკუნის მიჯნაზე საქარ თველოში შექმნილ პოლიტიკურ ვიარებასთან. იმსჯეებენ იმაზე,თუ რა პრობლემის წინაშე დგას ქართველი კაცი ევროპელისაგან განსხვავებით XX საუკუნის 20–იან წლებში.
                


ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მისაღწევი
შედეგები

ქართ.XII.5.
მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა ეპოქის, ქვეყნისა და კულტურის ტექსტების გაანალიზება მათში ასახული ინფორმაციის, თემების, იდეებისა და პრობლემატიკის თვალსაზრისით;
ქართ.XII.6.
მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა ტექსტში ასახული ფასეულობებისა და შეხედულებების ერთმანეთთან შედარება;
ქართ.XII.7.
მოსწავლეს შეუძლია გააანალიზოს კულტურული, სოციალური და ისტორიული ფასეულობების გავლენა ტექსტსა და მის ინტერპრეტაციაზე.












გაკვეთილის თანმიმდევრობა (აქტივობა და დრო)
აქტივობა.1. მისალმება.საორგანიზაციო საკითხების მოგვარება.კლასის ორგანიზების ფორმა:საერთო საკლასო.დრო2წთ.
აქტივობა.2.ნაწყვეტის ჩვენება ფილმიდან „ფესვები“.ფილმის ნაწყვეტის ჩვენების შემდეგ მასწავლებელი აყალიბებს გაკვეთილის თემასა და მიზანს.კლასის ორგანიზების ფორმა:საერთო საკლასო.დრო4 წთ.
აქტივობა:3.ლოტო .კლასის ორგანიზების ფორმა:საერთო საკლასო.დრო5წთ.

მოსწავლეებს ურიგდებათ ყუთი, რომელშიდაც ჩაყრილია ლოტო ,რომელზედაც წერია ევროპის ქალაქების სახელები,მათ უნდა ამოიღონ და განათავსონ რუკაზე ის ევროპის ქალაქი, რომელშიდაც იმოგზაურა ელი გორდელიანმა.
აქტივობა:4  სქემის შევსება.კლასის ორგანიზების ფორმა:საერთო საკლასო.დრო 6წთ.

მოსწავლეები ავსებენ ვენის დიაგრამას(რა პრობლემის წინაშე იდგა ქართველი ხალხი ელის სახითXXსაუკუნის 20–იან წლებში და რა პრობლემის წინაშე იდგა ამ დროს ევროპელი,რა საერთო აქვთ მათ).
აქტივობა:5ჯგუფური მუშაობა.დრო 15წთ.
მოსწავლეები გადანაწილდებიან ჯგუფებში გათვლის პრინცი პით.ისინი პასუხობენ შემდეგ საკითხებს:
                       პირველი ჯგუფი
  ქართულ კულტურას ევროპა თუ აზია გადაარჩენს?
                       მეორე ჯგუფი
           გზა აზიის და ევროპის სინთეზშია საძიებელი
აქტივობა:6 ნააზრევის პრეზენტაცია.კლასის ორგანიზების ფორმა.საერთო საკლასო.დრო 6წთ.
მოსწავლეები ჯგუფებში შესრულებულ დავალებას წარმო ადგენენ კლასის წინაშე.
აქტივობა:7.დისკუსია.კლასის ორგანიზების ფორმა:საერთო საკლასო.დრო10 წთ.
მოსწავლეები გამართავენ დისკუსიას თემაზე:ელი გორდელიანი,რომ ევროპაში არ წასულიყო ბედისწერას აქ საქართველოში შებრძოლებოდა,გადარჩებოდა?
აქტივობა:7 გაკვეთილის შეჯამება.კლასის ორგანიზების ფორმა საერთო საკლასო.დრო 4 წთ
გაკვეთილის შესაჯამებლად ვსვამ რამდენიმე კითხვას.
1.„შელოცვა რადიოთი“  მიხედვით როგორი ურთიერთობა აქვთ ევროპელებს მესამე სამყაროს წარმომადგენლებთან?
2.რით განსხვავდებაევროპელი ჰექსლეი ქართველი იერემინო მშვილდაძისა და შალვა გორდელიანისაგან?
3.რა გავლენა იქონია“ ახალი ეთიკის“ მოსვლამ ქართველებზე




                  

                     შეფასება
განმავითარებელი შეფასება(სიტყვიერი უკუკავშირი);
განმსაზღვრელი შეფასება: (საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობა, ,ჯგუფური მუშაობა,თვითშეფასება (მასწავლებლისა დ მოსწავლის თვითშეფასების სქემები) დრო 3წთ.




        საგანმანათლებლო რესურსები
  
1.ბარათები,  დაფა, ცარცი, სქემა,ლოტო, სასკოლო სახელმძღვანელო: მუზაშვილი, ჩუბინიძე.  „ქართული ენა და ლიტერატურა“, .
ინფორმაციის წყარო:











No comments:

Post a Comment